Bucuresti - Telefon: 0721.753.779 | 0721.624.854

Str. Ostasilor nr. 7 , sector 1, Bucuresti Locatie

Ploiesti - Telefon: 0722.679.520 | 0726.170.006

De ce ABA?

ABA (analiza comportamentala aplicata) este stiinta comportamentului, care s-a dovedit in urma numeroaselor cercetari stiintifice validate, ca fiind singura care poate imbunatati considerabil viata atat a copiilor diagnosticati cu autism cat si a celor cu alte deficiente.

ABA este considerata, de catre multi cercetatori si clinicieni, ca fiind cea mai eficienta abordare in cazul copiilor cu autism. 30 de ani de cercetare a acestei terapii au demonstrat ca rezultate optime sunt obtinute atunci cand este folosita ca interventie precoce in autism. Diferite studii au aratat ca aproximativ 50% din copiii cu autism, care au inceput terapia inaintea varstei de 4 ani, au demonstrat evolutii semnificative in  aria cognitiva, abilitati verbale si functionare sociala.

Terapia compoartamentala aplicata este o stiinta dedicata intelegerii si imbunatatirii comportamentului uman. Aceasta se bazeaza pe identificarea si definirea comportamentelor observabile si cu semnificatie sociala.ABAne ofera metodele necesare pentru a identifica comportamentele tinta si de a identifica antecedentele (evenimentele care apar inaintea comportamentului) si consecintele (evenimentele care se produc ca urmare a comportamentului). Prin schimbarea evenimentelor din jurul unui comportament, putem schimba probabilitatea ca acel comportament sa apara din nou. Astfel ca, ABA ne permite sa invatam noi abilitati sau comportamente si sa crestem sau sa descrestem comportamentele tinta.

Acordand o mare importanta comunicarii, deficitelor de interactiune sociala si joc ce exista la copiii cu autism, principiile ABA pot fi folosite pentru dezvoltarea de noi abiliatati si comportamente. De asemenea, aceleasi principii pot fi folosite pentru a reduce unele comportamente neadecvate. Un plan adecvat de interventie personalizata poate fi realizat prin intermediul principiilor ABA.

Terapia comportamentala aplicata poate include mai multe instrumente de invatare: invatarea prin Discrete Trial, invatarea incidentala, pivotal response training, construirea fluentei si comportamentul verbal (VB-verbal behavior).

Utilizand invatarea prin Discrete Trial, un practicant ABA da o instructie clara, referitor la un comportament dorit (ex.:”Ia hartia”); daca copilul raspunde corect, comportamentul este intarit/recompensat (ex.:”Excelent! Primesti un abtipild!”). Daca copilul nu raspunde corect, practicantul ii ofera un mic ajutor/prompt (ex.: plaseaza mana copilului pe hartie). Scopul este acela de a invata copilul sa generalizeze, la un moment dat raspunsul corect.

Pivotal response training foloseste tehnicile ABA pentru a tinti abilitatile importante (sau pivotale) pentru dezvoltarea altor abilitati. Astfel ca, daca un copil isi imbunatateste una din aceste aptitudini, se vor vedea imbunatatiri intr-o varietate de comportamente care nu au fost lucrate in mod special. Ideea este ca, aceasta abordare poate ajuta copilul sa generalizeze comportamentele invatate in terapie, aplicandu-le si in viata de zi cu zi.

Invatarea incidentala foloseste aceleasi idei ca invatarea prin Discrete Trial, execeptand faptul ca scopul este acela de a invata comportamentele si conceptele din experientele de zi cu zi, naturale, ale copilului, mai degraba decat prin concentrarea pe un anume comportament.

Construirea fluentei – terapeutul ajuta copilul sa construiasca un comportament complex invatandu-l fiecare element al acelui comportament, pana ce comportamentul devine automat sau fluent. Foloseste principiile ABA, abordarea comportamentului, a observatiei, a recompensarii si ajutorului (promptul).

Verbal Behavior (Comportamentul verbal) – este abordat in ABA, terapeutul analizeaza aptitudinile de limbaj ale copilului, apoi il invata sa foloseasca limbajul si il recompenseaza  pentru asta.

 

 

  • RSS
  • Follow by Email
  • Facebook
  • Google+
    http://www.autism-aipa.ro/articole/analiza-comportala-aplicata/">
  • Twitter