Cauze ce pot duce la intarzierea aparitiei vorbirii si a limbajului.

Exista multe cauze care pot duce la o intarziere a dezvoltarii vorbirii si limbajului. Intarzierea vorbirii la un copil care in rest se dezvolta normal, poate fi de cele mai multe ori de natura orala, precum probleme cu limba sau ale boltii palatine (cerul gurii); un frenulum prea scurt (legatura de sub limba) poate limita miscarea limbii pentru producerea vorbirii.

Multi copii cu intarzieri ale vorbirii au probleme motrice-orale ceea ce inseamna ca exista o comunicare ineficienta in zonele creierului responsabile pentru producerea vorbirii. Copilul intampina dificultati in folosirea si coordonarea buzelor, a limbii, mandibulei pentru producerea sunetelor. Vorbirea poate reprezenta singura problema sau poate fi insotita de alte probleme motrico-orale precum dificultati la hranire. O intarziere a vorbirii poate face parte, de asemenea (in loc de a indica), dintr-o problema generala de dezvoltare intarziata.

Problemele auditive sunt strans legate de intarzierea vorbirii, iar auzul copilului trebuie testat de catre un audiolog atunci cand exista o preocupare legata de vorbire. Un copil care are dificultati auditive poate intampina probleme la articulare si intelegere, la imitarea si folosirea limbajului.

Infectiile auriculare, in special cele cronice pot afecta abilitatea auditiva. Simple infectii ale urechii care au fost tratate corespunzator, nu vor avea efecte asupra vorbirii. Atata timp cat exista un auz normal in cel putin o ureche, vorbirea si limbajul se vor dezvolta normal.

Ce fac specialistii in vorbire si limbaj.

Daca doctorul tau suspecteaza o problema la copil, o evaluare a vorbirii ?i limbajului de catre un logoped este cruciala. Binein?eles, daca se dovedeste ca nu exista nici o problema, o evaluare va poate linisti temerile.

In timpul unei evaluari, un logoped va arunca o privire asupra capacitatilor verbale si ale limbajului unui copil in contextul dezvoltarii globale. In afara de a observa copilul, logopedul il va supune unor teste si grile standard si va cauta anumiti parametrii in dezvoltarea vorbirii si a limbajului.

Logopedul va evalua de asemenea si:

•        ceea ce poate intelege copilul dvs. (limbajul receptiv);

•        ceea ce poate verbaliza copilul (limbajul expresiv);

•        daca copilul incearca sa comunice in alte moduri, precum aratatul cu degetul, miscari ale capului, gesturi, etc.;

•        dezvoltarea fonica si claritatea vorbirii;

•        stadiul dezvoltarii motrico-orale a copilului (cum functioneaza gura, limba, bolta palatina ale copilului precum si mancatul si inghititul).

Daca logopedul descopera ca are nevoie de terapie verbala, implicarea dumneavoastra este extrem de importanta. Puteti observa sesiunile de terapie si puteti invata sa participati la proces. Terapeutul vorbirii (logopedul) va va arata cum puteti lucra cu copilul acasa pentru a-i imbunatatii capacitatile verbale si ale limbajului.

Evaluarea de catre un logoped poate demonstra ca pretentiile dumneavoastra sunt mult prea mari. Materialele educationale care subliniaza stadiile ?i standardele dezvoltarii va pot ajuta sa va priviti copilul intr-un mod mult mai realist.

 Ce pot face parintii.

Precum multe ale lucruri, dezvoltarea vorbirii este o mixtura de natura si crestere. Predispozitia genetica va determina, in parte, dezvoltarea limbajului, vorbirii si a inteligentei. Cu toate acestea, multe aspecte depind si de mediul inconjurator. Este copilul stimulat intr-un mod adecvat atat acasa cat si la cresa/ gradinita? Exista oportunitati de schimb de comunicare si participare? Ce fel de feed-back primeste copilul?

Atunci cand exista probleme legate de vorbire, limbaj, auz sau dezvoltare, interventia timpurie poate aduce ajutorul de care copilul are nevoie. Atunci cand aveti o intelegere mai buna referitoare la lipsa vorbirii copilului dumneavoastra, puteti invata metode pentru a incuraja dezvoltarea vorbirii.

Iata cateva metode pe care le puteti folosi acasa:

•        petreceti cat mai mult timp comunicand cu copilul dumneavoastra, chiar si in timpul prunciei – vorbiti, cantati si incurajati imitarea sunetelor si a gesturilor;

•        cititi-i copilului dumneavoastra incepand chiar de la sase luni. Nu trebuie sa terminati o carte intreaga, dar cautati carti adecvate varstei sau benzi desenate care incurajeaza copilul sa priveasca in timp ce ii numiti imaginile. Incercati cu o carte clasica in care copilul sa imite gesturile descrise sau carti care prezinta texturi pe care copilul dumneavoastra le poate atinge. Mai tarziu, lasa?i copilul sa arate catre pozele care ii sunt recunoscute si sa incerce sa le numeasca. Treceti mai apoi la poezii care prezinta un apel ritmic. Progresati catre carti previzibile si lasati copilul sa anticipeze ce urmeaza sa se intample. Micutul dumneavoastra chiar va putea incepe sa memoreze povestirile preferate.

•        folositi situatiile cotidiene pentru a intari abilitatile de comunicare ale copilului. Cu alte cuvinte, verbalizati-va activitatile pe parcursul zilei. De exemplu numiti produsele dintr-o bacanie, explicati ceea ce faceti, cand preparati mancare sau atunci cand faceti curatenie, aratati obiectele din casa si indicati sunetele pe care le auziti. Puneti-i intrebari si confirmati-i raspunsurile (chiar daca sunt dificil de inteles). Mentineti lucrurile simple, dar nu folositi niciodata ”limbajul bebelusilor”.

Indiferent de varsta copilului, descoperirea si tratarea problemelor de timpuriu este cea mai buna metoda pentru a-l ajuta in remedierea intarzierilor in vorbire si limbaj. In timp, cu terapia adecvata, copilul dumneavoastra va putea comunica mult mai bine cu dumneavoastra si mediul inconjurator.