Bucuresti - Telefon: 0721.753.779 | 0721.624.854

Str. Ostasilor nr. 7 , sector 1, Bucuresti Locatie

Ploiesti - Telefon: 0722.679.520 | 0726.170.006

Comunicarea la copiii intre 6 si 12 ani

Comunicarea este una din cele mai multumitoare experiente atât pentru copil cât si pentru parinti. Copiii învata prin asimilarea informatiei din interactiunea zilnica cu alti copii, adulti si cu mediul înconjurator.

Comunicarea cu copilul dumneavoastra. Când copiii intra în perioada scolara acestia devin tot mai independenti, petrecând tot mai mult timp în afara caminului, la scoala împreuna cu colegii.

Purtarea de conversatii cu copilul dumneavoastra este esentiala pentru apropierea fata de acesta, asa ca schimbati si împartasiti opinii si informatii. Iata câteva sugestii pentru îmbunatatirea comunicarii:

– alocati-va timp pentru a-i asculta activitatile zilnice, asigurati-va ca stie ca sunteti interesat si îl ascultati cu atentie;

– tineti minte ca trebuie sa discutati cu copiii si sa-i ascultati activ;

– puneti-le întrebari care trec dincolo de raspunsuri prin „da” sau „nu” pentru a încuraja conversatii mai complexe;

– profitati de timpul petrecut în masina sau asteptând la coada pentru a vorbi cu copilul;

– oferiti-i activitati care încurajeaza îmbunatatirea abilitatilor de comunicare precum implicarea în activitati sportive sau de alta natura la scoala, discutii despre evenimente curente si cititul de povesti care sunt un pic superioare nivelului de competenta al copilului dumneavoastra.

Vocabularul si modele de comunicare. Pe masura ce copiii înainteaza în anii de scoala, întelegerea si folosirea limbajului vor deveni mai sofisticate. De obicei, copiii vor întelege mai multe cuvinte si concepte fata de ceea ce pot exprima. Copilul dumneavoastra ar trebui sa fie capabil sa se angajeze în discutii narative si sa împartaseasca idei si opinii într-un limbaj clar.

Daca suspectati existenta unei probleme. Trebuie sa purtati în mod constant conversatii cu profesorii copilului dumneavoastra asupra dezvoltarii generale a limbajului. Copiii cu dificultati de întelegere si exprimare sunt expusi riscurilor de a avea probleme la nivel academic. Un copil care are dificultati specifice în comunicare precum bâlbâiala persistenta sau este peltic trebuie consultat de catre logopedul scolii (un expert ce evalueaza si trateaza tulburari ale vorbirii si limbajului). Trebuie sa comunicati regulat cu terapeutul în ceea ce priveste obiectivele terapiei, activitatile lingvistice de exersat acasa si progresul copilului dumneavoastra. Daca profesorul copilului dumneavoastra suspecteaza o dizabilitate în învatare bazata pe limbaj este necesara o testare mai amanuntita. Aceasta poate include un test auditiv, o evaluare psihoeducationala (un set de teste standard pentru evaluarea stilului de învatare a copilului precum si a procesului cognitiv) si o evaluare a vorbirii si limbajului.

Probleme tipice în comunicare.

Probleme în comunicare pot include:

– dificultati auditive;

– dificultati în a fi atent sau a îndeplini instructiuni complexe la sala de clasa;

– dificultati în retinerea informatiei;

– vocabular saracacios;

– dificultati gramaticale sau sintactice;

– dificultati cu exprimarea sau limbajul narativ;

– dificultati academice, scris sau citit;

– vorbire neclara;

– bâlbâiala persistenta;

– anormalitati ale calitatii vocii precum sunete fortate sau aspre (poate necesita un consult de catre un medic ORL).

Specialistii, precum logopezi, terapeuti, psihologi si medicul dumneavoastra va pot ajuta copilul sa treaca peste problemele de comunicare.

13-18 ani

În aceasta perioada, adolescentii au tendinta sa-si petreaca marea parte a zilei în afara caminului – la scoala, în activitati extrascolare si cu colegii sau prietenii.Este important sa încercati sa comunicati cu adolescentul dumneavoastra în fiecare zi pentru a împartasi idei, opinii si informatii.

Iata câteva sugestii pentru a îmbunatati comunicarea cu adolescentul:

– faceti-va timp pe parcursul zilei sau seara pentru a discuta despre activitatile adolescentului si asigurati-va ca acesta stie ca are parte de toata atentia dumneavoastra;

– implicati-va în discutie nu doar sa-l ascultati;

– puneti-i întrebari care necesita un raspuns mai elaborat nu doar un simplu „nu” sau „da” pentru a dezvolta conversatia;

– profitati de timpul petrecut împreuna în diverse situatii pentru a purta discutii;

– oferiti-i activitati ce pot îmbunatati abilitatile de comunicare precum angrenarea acestuia în activitati sportive sau extrascolare, jocul si discutarea evenimentelor curente.

Vocabularul si comunicarea.

Adolescentii comunica în esenta la fel ca si adultii, cu o crestere a maturitatii acesteia pe perioada liceului. Înteleg limbaje abstracte, precum idiomuri, limbajul figurativ si metafore. Explicatiile pot deveni mult mai figurative decât literale. Adolescentii trebuie sa fie capabili sa proceseze texte si întelesuri abstracte, sa relationeze întelesuri si contexte, sa înteleaga punctuatia si sa formuleze structuri sintactice complexe. Comunicarea nu mai reprezinta doar folosirea si întelegerea cuvintelor dar si cum adolescentii se percep pe sine, pe colegi si alte elemente sociale.

În timp ce adolescentii îsi cauta independenta fata de familie si îsi formeaza propria identitate, încep sa gandeasca abstract si sa se preocupe de chestiuni morale. Toate acestea modeleaza felul în care acestia gândesc si comunica.

Daca suspectati o problema. Trebuie sa mentineti deschisa comunicarea cu profesorii adolescentului dumneavoastra asupra dezvoltarii limbajului acestuia. Daca profesorul suspecteaza o problema bazata pe dizabilitati ale vorbirii si folosirii limbajului, o serie de teste mai amanuntite pot fi necesare. Acestea pot include teste auditive, o evaluare psihoeducationala (o serie de teste standard pentru evaluarea stilului de învatare si a procesului cognitiv) si o evaluare a vorbirii si limbajului.

In cazul unui adolescent cu dificultati specifice de comunicare, precum bâlbâiala persistenta trebuie sa consultati medicul specializat în probleme de vorbire si limbaj al scolii (un expert care evalueaza si trateaza tulburarile de vorbire si limbaj). Bâlbâiala persistenta si probleme legate de tonalitatea si calitatea vocii precum asprimea, respiratia greoaie în timpul vorbirii pot necesita o evaluare medicala de catre un medic ORL. În majoritatea cazurilor, dificultatile legate de limbaj vor fi fost identificate înainte de aceasta perioada. Cu toate acestea, dificultatile academice pot indica probleme mai delicate.

Parintii cred de multe ori ca perioada adolescentei este caracterizata de dificultati în a se face întelesi, în timp ce este normal ca adolescentii sa discute în contradictoriu cu parintii si sa se opuna autoritatii acestora. Cu toate acestea, probleme majore în cadrul caminului nu pot fi considerate normale. Daca considerati ca relatia dumneavoastra cu adolescentul este deosebit de dificila trebuie sa discutati acest aspect cu psihologul.