Bucuresti - Telefon: 0721.753.779 | 0721.624.854

Str. Ostasilor nr. 7 , sector 1, Bucuresti Locatie

Ploiesti - Telefon: 0722.679.520 | 0726.170.006

De ce…autism?

De ce…autism?

DE CE majoritatea copiilor cu autism evita contactul vizual ?

–   In primul rand exista diferenta intre copiii care evita contactul vizual si cei care nu au invatat cum sa utilizeze contactul vizual in timpul comunicarii.

In cazul celor care evita contactul vizual, exista o componenta senzoriala, care face sa fie neplacut contactul vizual.

–   Unul dintre deficitele majore ale copiilor cu autism este dificultatea de a-si coordona mijloacele de comunicare verbala cu mijloacele de comunicare non-verbala. De exemplu, in timp ce vorbeste cu cineva, un copil poate uita sa mentina contactul vizual (ceea ce face greu de stiut cui i se adreseaza). In plus, persoanele cu autism nu gasesc vreun inteles sau vreun sens in a comunica privindu-l pe celalalt in ochi, cum gasesc persoanele tipice. Ochii celorlalti nu constituie pentru persoanele cu autism surse de informatie.

– Pentru persoanele cu autism este dificila asocierea intelesului comunicarii cu mimica fetei celorlalti. Acest lucru are legatura cu abilitatile lor de comunicare sociala.

DE CE multi copii cu autism isi acopera ochii/fata/urechile cu palmele/mainile?

– E posibil ca in acel moment copilul sa vrea sa blocheze multimea de stimuli senzoriali care vine spre ei, sa se autoregleze senzorial sau sa exprime frica/anxietate. Majoritatea copiilor cu autism au o sensibilitate auditiva la anumite sunete, cum ar fi sunetul unui motor, al unui copil care plange, al apei trase la toaleta. Faptul ca isi acopera urechile poate fi o modalitate de a slabi inputul senzorial.

– Copiii cu autism, deseori au o hipersensibilitate senzoriala la stimulii auditivi. Astfel ca, sunete care pentru noi sunt tolerabile, pot fi percepute de ei ca fiind foarte deranjante.

– Deseori acoperitul urechilor este un comportament invatat si poate fi legat de anxietate, cum e in cazul unor copii care isi acopera urechile in apropierea unor potentiale sunete zgomotoase.

DE CE copiii cu autism ecolalizeaza/repeta cuvinte/fraze ?

  • Una din deficitele de comunicare in autism este tendinta de a ecolaliza sau repeta cuvintele sau frazele auzite in mediul inconjurator. Persoanele cu autism repeta ce aud in jurul lor si folosesc aceste cuvinte/fraze auzite in locul propriilor cuvinte, din cauza faptului ca „centrul vorbirii” este deficitar si este ingreunata aparitia limnajului spontan.
  • Pentru copiii cu autism, a repeta cuvinte (ecolalia) este modul uzual de a invata. De obicei acesti copii invata limbajul din expresiile auzite in jur, fiind o invatare mai putin creativa. In plus, repetarea de cuvinte/fraze are , de obicei, un rol de comunicare, ca si cum ar spune „da”, sau ii ajuta la a procesa informatia.
  • Copilul cu autism ecolalizeaza , fiindca ii este dificil sa foloseasca un limbaj spontan sau un limbaj mai complex. Ecolalia poate fi doar o faza in dezvoltarea limbajului si lucrand impreuna cu terapeutul, se pot gasi strategii de eliminare a acesteia. Pe masura ce copiii isi dezvolta vocabularul, pot repeta fraze (ex. fraze din filme) in scopul initierii unei interactiuni sociale, sau pot invata sa puna aceleasi intrebari auzite in film- pentru ei, a pune aceleasi intrebari, fiind o modalitate de interactiune mai predictibila.

DE CE multi copii cu autism nu vorbesc deloc?

  • Vorbitul sau dezvoltarea limbajului expresiv necesita intelegerea si folosirea simbolurilor. Cuvintele sunt simple simboluri ale lucrurilor, actiunilor si conceptelor. Uneori, copiilor cu autism le lipseste aceasta abilitate sau au o intarziere semnificanta in aparitia acestei abilitati (de a intelege si folosi simbolurile). Copiii care au dificultati in a reprezenta simboluri, au deseori si dificultati in intelegerea limbajului si in folosirea altor sisteme de comunicare (ex. limbajul semnelor, PECS -Sistemul de Comunicare prin Schimbul de Imagini). Uneori copiii demonstreaza abilitatea de a intelege limbajul, dar au dificultati in a alatura sunete pentru a forma cuvinte. Acestea ar putea aparea in urma unei tulburari motrice a vorbirii, cum este apraxia.
  • Este dificil sa afli exact din ce motiv unii copii cu autism nu vorbesc sau nu se exprima verbal. De aceea, in dezvoltarea lor sociala este ideal ca acestia sa aiba acces la metode alternative de comunicare, cum ar fi: folosirea gesturilor, imaginilor, a tastaturii sau folosirea unor dispozitive de output vocal.

DE CE multi copii cu autism merg pe varfuri?

  • Mersul pe varfuri poate fi un obicei/comportament invatat (multi copii tipici merg pe varfuri), sau poate avea legatura cu dificultatile ce apar in coordonarea motorie, o problema cu tendonul lui Ahile sau o problema legata de procesarea senzoriala. Mersul pe varfuri este intalnit si in alte deficiente neurologice sau in alte tulburari de dezvoltare, cum este paralizia cerebrala.
  • Copiii cu autism prezinta deseori miscari motorii stereotipe, motiv pentru care ar putea merge pe varful picioarelor. O alta ipoteza sustine ca mersul pe varfuri reduce supra-stimularea resimtita in picioare, care poate aparea in urma calcatului pe intreg piciorul.

DE CE multi copii cu autism isi flutura mainile ?

  • Copiii cu autism au multe comportamente motorii repetitive, cum ar fi: fluturatul mainilor, rotitul palmelor. Aceste miscari ale mainii / mainilor sau palmei/palmelor pot fi acompaniate de alte manierisme motorii, cum este saritul sau intoarcerea repetitiva a capului/ lasarea capului pe spate repetitiv.
  • Manierismele motorii repetitive, cum e fluturatul mainilor (dar si incordarea diferitelor parti ale corpului, saritul, topaitul sau „dansul”) apar de obicei o data cu emotiile puternice (cum este bucuria sau frustrarea). Comportamente similare intalnim la bebelusi, insa o data cu varsta aceste comportamente dispar.
  • Aceste comportamente pot fi de auto-linistire sau/si incercari de autoreglare atunci cand apar emotii coplesitoare (suparare, incantare, plictiseala, anxietate).

DE CE multor copii cu autism le place sa se invarteasca sau sa sara?

  • De asemenea, invartitul si saritul sunt exemple de comportamente motorii repetitive. Cand un copil se invarteste sau sare el isi activeaza sistemul vestibular. Copilul poate cauta stimularea vestibulara ca modalitate de a-si stimula senzatia „de bine” si/sau de a mari excitatia.
  • Multi copii cu autism cauta in mediul inconjurator informatie senzoriala sau experiente stimulante, din cauza insuficientei stimulari primite din mediu. De asemenea, acestia pot folosi invartitul sau saritul ca modalitati de a se auto-regla ( cand sunt stresati, anxiosi sau coplesiti de stimulii externi). Invartitul sau saritul ii poate ajuta sa-si regleze inputul senzorial, si sa se simta „cu picioarele pe pamant”.

DE CE copiii cu autism sunt usor de surprins?

Copiii cu autism au dificultati in a anticipa evenimentele zilnice si in a filtra stimulii sociali irelevanti sau/si stimulii irelevanti din mediu. Cand copiii sunt luati prin surprindere pot aparea comportamente de evitare sau comportamente opozante.

  • Poate fi si din cauza sensibilitatii lor la mediu. Un sunet pe care noi il toleram poate declansa la o persoana mai sensibila la inputurile auditive, o tresarire.

DE CE multi copii cu autism intampina dificultati cand este vorba de a sta linistiti ?

  • Copiii cu autism au probleme in reglajul senzorial si motor sau pot intampina dificultati in participarea la anumite activitati, lipsa de cooperare.
  • Hiperactivitatea si comportamentul „nelinistit” sunt caracteristici comune multor copii cu autism. Acestea apar din cauza unui deficit executiv de functionare care duce la dificultati de auto reglare, dificultati in planuirea actiunilor si dificultati de a rezista impulsurilor.

DE CE multi copii cu autism se fixeaza pe anumite lucruri (lucruri marunte, cum ar fi : cele mai mici imagini dintr-o carte sau roata unei masini mari de jucarie) ?

  • Din punct de vedere al dezvoltarii, copiii se uita la obiectele care ii incanta vizual – cum sunt obiectele care se rotesc (ventilatoare, roti etc). Fixatiile pentru anumite lucruri pot avea legatura cu procesarea vizuala, cu faptul ca ei vad mai usor componentele unui obiect decat „intregul” obiect. Sunt copii cu autism, carora le este dificil sa extinda jocurile- sa includa mai multe elemente/obiecte/ jucarii, si astfel ei se angajeaza in jocuri repetitive.
  • Persoanele cu autism se gandesc in continuu la aceleasi lucruri. Ei pot ramane fixati pe lucruri care le plac sau pot ramane „fixati” sa termine o activitate. Un creier afectat de autism este mai rigid, persoanele cu autism au tendinta de a vedea lucrurile in „alb si negru”. Este greu pentru persoanele cu autism sa devina flexibile in ceea ce priveste domeniile de interes sau sa devina flexibile in gandire.

DE CE multi copii cu autism par sa nu aiba nevoie de prea mult somn?

– din cauza hiperactivitatii cerebrale

– nu s-au gasit inca remedii si solutii in ce priveste incetinirea activitatii cerebrale.

DE CE multi copii cu autism par sa ramana „pierduti in spatiu”?

  • Unii copii nu realizeaza ca raman „fixati cu privirea” sau ca „se holbeaza in gol” – dar se pare ca acestia pot visa la lucrurile care le plac sau pot enunta la a ramane ancorati in mediul inconjurator atunci cand stimulii externi ii ocplesesc. Daca aceste comportamente devin ingrijoratoare, parintii ar trebui sa se consulte cu specilaistul.
  • Persoanele cu autism sunt deseori foarte orientati pe detalii. Astfel ca, ei pot observa cele mai mici detalii aparute in mediul inconjurator, detalii greu de observat pentru noi, si pot ramane fixati pe aceste detalii (blocand toti stimulii externi are vin spre ei, si parand a fi „pierduti in spatiu”.

DE CE multi copii cu autism au probleme cu schimbarea, cu trecerea dintr-un mediu in altul ?

  • Acest lucru are legatura cu modul de functionare al creierului persoanelor cu autism – faptul ca acesta este lipsit de flexibilitate. Cand creierul se fixeaza pe ceva ce ii ofera placere, este dificil sa permita accesul unor sarcini, activitati, informatii noi. Creierul are nevoie de timp si are nevoie sa-i fie reamintit ca trebuie sa treaca la alt subiect.