Bucuresti - Telefon: 0721.753.779 | 0721.624.854

Str. Ostasilor nr. 7 , sector 1, Bucuresti Locatie

Ploiesti - Telefon: 0722.679.520 | 0726.170.006

De ce este jocul cea mai importanta activitate, pentru copil ?

In timpul jocului copiii isi imbunatatesc competentele sociale si maturitatea emotionala. Smilansky si Shefatya (1990) afirma ca succesul scolar depinde in mare masura de abilitatea copiilor de a interactiona pozitiv cu colegii lor si cu adultii. Jocul este vital pentru dezvoltarea sociala a copilului. Copilul invata:

  • Sa practice abilitatile de comunicare verbala si non verbala, negociind roluri, incercand sa fie acceptat in joc si invata sa aprecieze sentimentele celorlalti (Spodek & Saracho, 1998).
  • Sa raspunda sentimentelor colegilor, atunci cand isi asteapta randul si cand imparte cu acestia jucarii si experiente. (Sapon-Shevin, Dobbelgere, Carrigan, Goodman, & Mastin, 1998; Wheeler, 2004).
  • Sa experimenteze rolurile adultilor, intrand in contact cu nevoile si dorintele lor (Creasey, Jarvis, & Berk, 1998; Wheeler, 2004).
  • Sa experimenteze punctele de vedere ale celorlalti, depasind intr-o maniera pozitiva conflicte legate de spatiu, materiale sau reguli (Smilansky & Shefatya, 1990; Spodek & Saracho, 1998).

Jocul ajuta la dezvoltarea emotionala, creand modalitati de exprimare a sentimentelor si modalitati de a face fata acestora. (Piaget, 1962):

  • Simplificarea evenimentelor prin creearea unor personaje imaginare, a unor subiecte sau situatii care se potrivesc cu starea lor emotionala. De ex. un copil caruia ii este teama de intuneric , poate elimina¬† din joc intunericul sau noaptea.
  • Compensarea situatiilor pe care le traieste, prin adaugarea in jocul de rol a actelor interzise. De ex., un copil poate manca in joc inghetata si prajituri, in timp ce in viata reala nu ii este permis acest lucru.
  • Controlarea expresivitatii emotionale prin punerea repetata in act a experientelor infricosatoare sau neplacute pe care le-a trait.De ex. un copil se poate preface in joc ca are un accident, dupa ce a vazut in realitate un accident rutier.
  • Evitarea consecintelor aversive, prefacandu-se ca, un alt personaj, real sau imaginar comite actele inadecvate si sufera consecintele acestora.

In plus, copiii invata sa-si gestioneze sentimentele, prefacandu-se a fi furiosi, suparati sau ingrijorati intr-o situatie pe care o pot controla (Erikson, 1963).

Cand copiii mai mari se angajeaza in activitati de joc spontane sau structurate, ajung sa-si vada calitatile, sa se perceapa buni in anumite domenii sau mai putini buni in altele. Aceste oportunitati de a monitoriza si de a discrimina intre sentimente si emotii contribuie la credintele copiilor despre propria capacitate.