• Copiii cu autism nu stabilesc niciodata contact vizual – MIT.
Unii copii stabilesc contact vizual, iar altii stabilesc contanct vizual dupa cativa ani de zile in care ei invata acest lucru.

• In fiecare copil cu autism se ascunde un geniu – MIT.
Copiii cu autism au abilitati si scoruri IQ diverse . Totusi, un copil care isi poate aminti ziua de nastere a fiecarui coleg de-al sau, ar putea sa nu isi aminteasca numele acestora.

• Copiii cu autism nu isi pot arata afectiunea-MIT.
Acest lucru este dificil pentru majoritatea copiilor cu autism, dar nu intotdeauna adevarat. Afectiunea si impartasirea emotiilor pot fi dobandite in multe cazuri, dar acest lucru presupune multa munca, timp si rabdare.

• Daca un copil face progrese, inseamna ca nu are autism- MIT.
Progresul presupune multa munca si suport din partea parintilor.

• Daca este afectuos si zambeste, inseamna ca acel copil nu are autism-MIT.
Toti copiii sunt diferiti, iar cu timpul, prin multa munca si dragoste, multi care nu isi arata afectiunea vor invata sa isi arate afectiunea.

• Autismul poate fi depasit/vindecat – MIT.
Comportamentele specifice autismului pot fi tratate si unii copii si adulti pot avea o viata fericita si productiva si astfel si familiile lor.

• Educatia deficitara oferita de parinti cauzeaza autism – MIT.

• Copiii cu autism nu pot invata – MIT.
• Important este sa ne dam seama cum pot invata ei si sa li se predea intr-un mod adecvat. Fiecare copil este diferit.

• Autismul apare destul de rar- FALS.

• Copiii cu autism nu vorbesc-MIT.
Multi copii cu autism dezvolta un limbaj functional. Multi alti copii pot dezvolta unele abilitati de comunicare, cum ar fi limbajul prin semne, folosirea pictogramelor, a computerului sau alte dispozitive electronice.

• Daca un copil face progrese, inseamna ca el nu are autism.

• Copiii cu autism nu le zambesc altor persoane.

• Copiii cu autism nu accepta apropierea fizica.

• Persoanele cu autism nu observa alte persoane si nu interactioneaza cu adultii sau cu colegii.

• Persoanele cu autism nu vor sa isi faca prieteni.

• Persoanele cu autism ar putea vorbi daca ar vrea.

• Cand un copil cu autism nu raspunde la o intrebare sau nu indeplineste o instructie la care i s-a aratat care aste raspunsul corect, atunci inseamna ca el este incapatanat, necompliant.

• Autismul poate fi depasit.

• Autismul este o deficienta emotionala.

• Copiii cu autism nu au imaginatie.

DATE DESPRE AUTISM:

• 1 din 68 de bebelusi au tulburari din spectrul autist
• 80% din persoanele cu autism invata sa vorbeasca
• Diagnosticarea si interventia precoce sunt esentiale
• Fiecare persoana cu autism este unica, avand calitati deosebite

Sunt numeroase diferente intre persoanele care prezinta tulburari din spectrul autist.
Caracteristicile specifice care apar in cazul persoanelor cu autism, vor diferi de la individ la individ. Unele persoane pot prezenta doar intarzieri moderate de limbaj, in timp ce altele sa nu aiba un limbaj functional.

Abilitatile ce privesc limbajul, interactiunea sociala, sunt de regula o provocare pentru majoritatea indivizilor cu tulburari din spectrul autist. Persoanele cu autism pot avea abilitati verbale, de memorie si abilitati privind orientarea in spatiu peste medie, totusi sa le fie dificil sa fie creativi sau sa participe la un joc cu mingea impreuna cu prietenii. Alte persoane cu autism pot fi mai grav afectate si ar putea avea o mai mare nevoie de asistenta in activitatile de zi cu zi, cum ar fi traversarea strazii sau la cumparaturi.

Multi copii si adulti cu autism vor stabili contact vizual, vor fi afectuosi, vor zambi, vor rade si isi vor exprima o varietate de alte emotii invatate in stadii diferite. Ca si altii, ei pot reactiona la factorii de mediu in mod pozitiv sau negativ. Autismul poate afecta gama de raspunsuri si face sa le fie mai dificil sa controleze felul in care reactioneaza corpul si mintea lor.

Este posibil ca persoanele cu autism sa poata duce o viata normala (in urma sedintelor de interventie comportamentala) si unele comportamente asociate cu autismul se pot schimba sau pot chiar disparea de-a lungul timpului.

Semne si Simptome ale TSA (tulburarii din spectrul autist):

Tulburarile din spectrul autist sunt o serie de deficiente de dezvoltare care pot reprezenta provocari semnificative pe plan social, comportamental si pe planul comunicarii.
Persoanele care prezinta tulburari din spectrul autist stocheaza informatiile in creier diferit fata de alti oameni.
Tulburarile din spectrul autist (TSA) sunt „ tulburari din spectru”. Asta inseamna ca TSA afecteaza fiecare persoana in moduri diferite si poate varia de la forme usoare pana la unele foarte severe. Persoanele cu TSA prezinta unele simptome comune, cum ar fi interactiunea sociala. Dar exista diferente in legatura cu momentele cand se instaleaza simptomele, gradul de severitate si natura exacta a simptomelor.

Exemple de simptome
O persoana :

• poate avea o inteligenta medie,
• poate avea un interes scazut fata de alte persoane,
• poate sa foloseasca un numar limitat de cuvinte ,
• poate sa aiba comportamente auto-stimulative, cum ar fi fluturatul mainilor,
• poata sa simta durerea la o intensitate mai mica, fata de celelalte persoane si sa fie foarte sensibile la sunetele din mediu,
• poate sa aiba abilitati foarte bune privind motricitatea grosiera si slabe abilitati in activitatile de motricitate fina.
Aceste simptome pot varia foarte mult de la o persoana la alta.

TSA (tulburarile din spectrul autist) apar inaintea varstei de 3 ani si dureaza pe tot parcursul vietii persoanei in cauza, totusi, simptomele se pot imbunatatii in timp.

Unii copii cu TSA prezinta semne ale viitoarelor probleme inca din primele luni de viata. In cazul altor copii, simptomele pot aparea de abia in jurul varstei de 1 an sau dupa 1 an.
Unii copii cu TSA par sa aiba o dezvoltare normala pana in jurul varstei de 18 pana la 24 de luni, iar dupa aceea inceteaza sa mai dezvolte abilitati noi, sau chiar pierd abilitatile pe care le dobandisera.
Studiile arata ca o treime, pana la jumatate din parintii copiilor cu TSA au sesizat ca exista o problema inainte ca micutul sa implineasca 1 an si aproape 80% – 90 % au sesizat probleme dupa varsta de 1 an.

Este foarte important de specificat ca unele persoane care nu au TSA ar putea de asemenea sa prezinte astfel de simptome. Dar pentru persoanele cu TSA , aceste deficiente le fac viata plina de provocari (foarte dificila).

Posibile semnale de alarma
Un copil cu TSA ar putea :

• sa nu raspunda cand este strigat pe nume pana la varsta de 1 an;

• sa nu arate cu degetul spre obiecte sau sa nu prezinte interes pentru ele (ex: un avion care zboara) pana la varsta de 14 luni;

• sa nu participe la jocuri de rol (sa pretinda ca este o papusa ) pana la varsta de 18 luni;

• sa evite sa stabilesca contact vizual si sa vrea sa fie singur;

• sa aiba dificultati in a intelege emotiile altor persoane sau sa isi exprime propriile emotii si sentimente;

• sa aiba intarziere in limbaj;

• sa repete frecvent cuvinte sau propozitii (ecolalie);

• sa dea raspunsuri nepotrivite la intrebarile care i se pun;

• sa se supere din cauza unor schimbari minore intervenite in programul zilnic;

• sa aiba pasiuni obsesive;

• sa fluture mainile , sa se legene sau sa se invarta in cerc;

• sa aiba reactii neobisnuite la modul in care scot sunete, miros, arata sau se simt la pipait obiectele din jurul lui.

Abilitati sociale

• Problemele de interactiune sociala sunt cele mai frecvente simptome ale tuturor tipurilor de TSA.
• Persoanele cu TSA nu au doar dificultati in a socializa precum rusinea. Problemele sociale pe care le au sunt cauza altor probleme din viata lor de zi cu zi.
Exemple de probleme sociale legate de TSA:

• nu raspund la nume pana la vasta de 12 luni;
• evita contactul vizual;
• prefera sa se joace singuri;
• nu impartasesc interesele cu altii;
• interactioneaza numai atunci cand vor sa obtina ceva;
• au expresii faciale nepotrivite;
• nu inteleg limitele spatiului personal;
• evita sau refuza apropierea fizica;
• nu se simt consolati cand ceilalti incearca sa le aline suferinta;
• au dificultati in a intelege emotiile altor persoane sau chiar sa vorbeasca despre propriile emotii.

Copiii tipici sunt foarte interesati de oamenii si lucrurile din jurul lor.
De la varsta de 1 an, un copil tipic interactioneaza cu ceilalti, uitandu-se in ochii lor, imitand actiuni si cuvinte si folosind gesturi simple cum ar fi sa bata din palme sau sa face semnul „pa!”. Copiii tipici manifesta de asemenea interes pentru jocurile sociale ca de exemplu „cucu-bau”. Dar in cazul unui copil cu TSA ar putea dura foarte mult sa invete sa interactioneze cu alte persoane.

Unele persoane cu TSA ar putea sa nu fie deloc interesate sa intaractioneze cu alte persoane. Altele ar putea sa isi doreasca sa isi faca prieteni dar nu inteleg cum sa dezvolte o relatie de prietenie. In cazul multor copii cu TSA dureaza mult mai mult procesul de invatare in ceea ce priveste asteptarea randului si sa imparta- in comparatie cu alti copii. Acest lucru ii poate determina pe ceilalti copii sa nu vrea sa se joace cu ei.

Persoanele cu TSA ar putea avea probleme sa isi arate sau sa exprime propriile sentimentele. Pot avea de asemenea probleme in a intelege sentimentele altora.
Multe persoane cu un TSA sunt foarte sensibile la atingeri ?i ar putea s? nu doreasca s? fie tinute in brate . Comportamentele auto-stimulative( ex: fluturatul maninilor încontinuu) sunt comune persoanelor cu TSA. Anxietatea ?i depresia afecteaz?, de asemenea, unele persoane cu tulburari din spectrul autist. Toate aceste simptome pot duce la alte probleme sociale chiar mai greu de gestionat.

Comunicarea la copiii cu TSA

Fiecare persoana care are TSA are abilitati diferite de comunicare. Unele pot vorbi normal.Altele nu pot vorbi deloc sau foarte putin.
• Aproximativ 40 % din copiii cu TSA nu vorbesc deloc.
• 25%-30 % din copiii cu TSA folosesc cateva cuvinte pana la varsta de 12-18 luni, apoi pierd achizitia.
• Iar altii pot vorbi, dar de abia mai tarziu .

Exemple de probleme in comunicare legate de TSA:

• intarziere in limbaj;
• cuvinte sau propozitii repetitive( ecolalia);
• inverseseaza pronumele ( foloseste „tu” in loc de „eu”);
• da raspunsuri nepotrivite atunci cand i se adreseaza intrebari;
• nu arata cu degetul nici spontan nici cand i se cere sa arate;
• folosete putine gesturi sau deloc ( nu face semnul „pa”);
• vorbeste ca un robot sau cantand;
• nu participa la jocuri de rol( ex: nu se preface ca da de mancare unei papusi);
• nu intelege glumele, sarcasmul sau tachinarea.
• Copiii cu TSA care invata sa vorbeasca ar putea folosi limbajul în moduri neobi?nuite. Ei ar putea sa nu foloseasca anumite cuvinte în contextele potrivite.
• Unele persoane cu TSA spun doar cate un cuvânt pe rand. Altii repeta acelea?i cuvinte sau fraze incontinuu. Unii copii repeta ceea ce spun altii, acest lucru se intampla in cazul ecolaliei. Cuvintele repetate ar putea fi spuse imediat sau ulterioar. De exemplu, dac? întrebati pe cineva cu TSA „Vrei un suc?” el sau ea ar putea repeta „Vrei un suc?” în loc de a r?spunde la întrebarea dumneavoastr?. Desi multi copii fara TSA (tipici) trec printr-o etap? în care repeta ceea ce aud, în mod normal aceasta dispare dupa vârsta de trei ani.
• Anumite persoane cu TSA pot avea un limbaj dezvoltat, dar ar putea avea greutati in a asculta ceea ce spun alti oameni.
• Persoanele cu TSA pot avea dificultati in folosirea si intelegerea gesturilor, a limbajului trupului sau a tonului vocii. De exemplu, persoanele cu TSA ar putea s? nu în?eleaga ce înseamn? sa faci cu mana (pa-pa). Expresiile faciale, mi?c?rile ?i gesturile ar putea s? nu coincida cu ceea ce vor sa transmita. De exemplu, persoanele cu TSA ar putea zâmbi în timp ce spun ceva trist.
• Persoanele cu TSA ar putea folosi pronumele „eu” in locul pronumelui „tu” si invers.
• Vocea lor poate poate suna plat, ca a unui robot, sau ascutit.
• Persoanele cu TSA pot sta prea aproape de persoana cu care vorbesc, sau ar putea sa insiste sa vorbeasca despre un subiect prea mult timp. Uneori prefera sa vorbeasca despre ceva ce le place foarte mult, in loc sa sa poarte un dialog cu o persoana.
• Unii copii cu competen?e lingvistice destul de bune vorbesc ca ni?te mici adul?i si nu reusesc sa aiba un limbaj infantil, specific copiilor de varsta lor.
Comportamente si interese neobisnuite
Multe persoane cu TSA au interese sau comportamente neobisnuite
Exemple de interese ?i comportamente neobisnuite legate de TSA:

• Aliniaza jucarii sau alte obiecte
• Se joaca cu aceleasi jucarii de fiecare dat?
• este interesat de partile componenete ale obiectelor (de exemplu: rotile masinilor)
• Este foarte organizat
• Se supara cand apar modific?ri minore
• Are interese obsesive
• Trebuie s? urmeze anumite rutine
• Flutura mainile, se leagana sau se invarte in cerc
Mi?c?rile repetitive sunt ac?iuni repetate incontinuu. Ele pot implica o parte a corpului sau a întregului corp sau chiar un obiect sau o jucarie. De exemplu, persoanele cu TSA ar putea petrece mult timp miscandu-si bra?ele sau leganandu-se dintr-o parte în alta. S-ar putea in mod repetat sa aprinda ?i sa stinga lumina sau sa invarta ro?ile unei ma?inute. Aceste tipuri de activit??i sunt cunoscute ca stereotipii.
Persoanele cu TSA prefera rutina . O schimbare în cursul normal al zilei, ca o oprire în drum spre cas?, atunci cand se intoarce de la scoala, poate fi foarte sup?r?toare pentru persoanele cu TSA. Ar putea simti ca „pierd controlul”, ?i sa se simta vulnerabili sau sa aiba un acces de furie, mai ales daca este vorba despre un loc strain.
Unele persoane cu TSA , de asemenea, pot dezvolta activitati de rutina care ar putea p?rea neobi?nuite sau inutile. De exemplu, o persoan? ar putea încerca s? se uite în fiecare fereastr? a unei cladiri pe langa el sau ea se plimba sau ar putea dori mereu sa vada un film de la început pân? la sfâr?it. Nepermitandu-li-se s? se angreneze in aceste tipuri de rutine, s-ar putea provoca un grad mare de frustrare ?i pot aparea accese de furie.
Alte simptome:
Unele persone cu TSA au alte tipuri de simptome care pot include:

• hiperactivitate
• impulsivitate( actioneaza fara sa gandeasca inainte)
• deficit de atentie
• agresivitate
• autoagresivitate
• accese de furie
• obiceiuri neobisnuite in timpul mesei sau somnului
• lipsa fricii sau, in unele cazuri, teama mai mare decat ar fi nevoie
• reactii neobisnuite la sunete, mirosuri, gusturi, aspectul exterior al obiectelor
• Persoanele cu TSA ar putea avea obiceiuri neobisnuite privind somnul.
• Ei de asemenea, ar putea avea stari sau reactii emotionale anormale. De exemplu, s-ar putea sa râda sau sa plânga fara un motiv intemeiat sau sa nu prezinte nici un r?spuns emo?ional intr-o situatie in care v-ati astepta sa il aiba.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *