Bucuresti - Telefon: 0721.753.779 | 0721.624.854

Str. Ostasilor nr. 7 , sector 1, Bucuresti Locatie

Ploiesti - Telefon: 0722.679.520 | 0726.170.006

Sugestii pentru parintii copiilor cu Tulburari din spectrul autist si nu numai

Sugestii pentru parintii copiilor cu Tulburari din spectrul autist si nu numai

Copiii cu autism nu sunt constienti de semnificatia comunicarii non-verbale a altor persoane.
Nu este neobisnuit sa vedeti un copil cu TSA (Tulburari din spectrul autist) care nu intelege gestul facut cu mana pentru “da-mi”, sau ce anume ii aratati. Copilul nu poate intelege semnificatia unei fete furioase sau triste a altei persoane.
Uneori, oamenii interpreteaza lipsa de interes sau de raspuns a copilului, la expresiile altora, ca si lipsa de cooperare, insa copiii cu TSA pur si simplu nu inteleg.
Cum va puteti invata copilul sa acorde atentie altora si sa recunoasca ce anume inseamna limbajul corpului lor?
Iata trei pasi usori :
– Exagerati-va gesturile
– Adaugati pasi previzibili
– Asigurati ajutorul necesar
Autismul este o deficienta cu multiple fatete. Spre deosebire de alte tulburari de dezvoltare, care au cauze mai clare si tratamente medicamentoase eficiente, autismul este o tulburare cu origini inca necunoscute si care nu ofera raspunsuri simple.
Parintii al caror copil este diagnosticat cu autism, Sindrom Asperger, tulburare pervaziva de dezvoltare, experimenteaza o multime de emotii. Ei devin, fara voia lor, pionieri intr-o lume necunoscuta de terminologii, idei , programe si tratamente.
Cu toate acestea, in procesul de invatare de a negocia acest teritoriu nefamiliar, parintii copiilor cu cerinte speciale, pot beneficia de practicarea unor strategii de baza, care vor asigura succesul atat pnetru ei insisi cat si pentru copilul lor.
1. Aveti grija mai intai de sanatatea dumneavostra emotionala.
Pentru toti parintii, exista anumite probleme, care, daca nu sunt analizate si rezolvate, vor interveni, probabil,in capacitatea lor de a facilita dezvoltarea pozitiva a copilului lor. O problema majora cu care acestia se confrunta o reprezinta pierderea copilului la care ei au visat si faptul ca asteptarile, perspectivele pe care ei le-au avut pentru copil nu mai sunt “date”.
Brusc, parintii sunt confruntati cu posibilitatea ca acest copil sa fie dependent de ei pentru un timp indelungat, sau poate pentru intreaga viata. Ce se intampla cand parintii nu mai au capacitatea de a avea grija de copil? Intr-o clipa, parintii sunt coplesiti de cat de multe au de invatat despre o deficienta despre care au auzit doar vag sau nu au auzit niciodata pana acum. Intalnesc profesionisti, profesori, doctori si alte persoane, care desi sunt placute si informate, acestia ar fi preferat sa nu le intalneasca niciodata.
Uneori este foarte tentant sa te lansezi intr-o faza de achizitionare de cunostinte si sa ignori cele mai importante sentimente – pierderea copilului tipic la care ai visat odata. Daca aveti grija de propria bunastare emotionala, veti avea mai multa energie sa mergeti catre etapele urmatoare.
Parintii al caror copil este diagnosticat cu aceasta tulburare dupa o perioada de “normalitate”, au inca o povara emotionala cu care se confrunta – tradarea. Ei au crezut ca au copil “normal”si deodata, intreaga lor lume este aruncata in confuzie.
Pentru ca parintii sa fie eficienti in a indruma dezvoltarea copilului lor cu autism, este foarte important ca acestia sa lucreze cu propriile reactii emotionale. Fiecare parinte in parte, cat si cuplul, va fi afectat de provocarile de pe parcursul dezvoltarii copilului lor.
Cautati ajutor de specialitate, cat de curand posibil pentru a va asigura ca puteti da copilului tot ceea ce este mai bun.
2. Observati! Invatati despre setul de raspunsuri emotionale ale copilului intr-o diversitate de situatii, inclusiv reactiile lui fata de dumneavoastra.
Urmatoarea provocare cu care se confrunta parintii copiilor cu autism implica reactia emptionala a copilului fata de parinte. Cercetarile au demonstrat ca suntem programati din nastere sa raspundem fiintelor vulnerabile ( copii, animale mici) pentru ca acestea sunt programate sa provoace o reactie in noi. Sugarii si copiii cu probleme de dezvoltare nu produc in noi reactii care sa declanseze impulsurile noastre inascute de a avea grija de ei. Initial, unii copii nu raspund deloc, altii au reactii pe care nu le intelegem, iar multi raspund intr-un mod diferit de fiecare data cand parintele se apropie. Aceste tipuri de reactii neasteptate, creaza confuzie si sentimente de inadecvare in majoritatea parintilor.
Ce faci? Petrece timp observandu-ti copilul. Toti parintii fac asta instinctiv. Dar, ca parinti ai unui copil cu autism, este important sa va reamintiti ca o regula de baza ca, desi copilul nu raspunde in modul in care ati fi crezut ca ar face-o, el totusi raspunde. Va trebui sa jucati rolul unui detectiv, descoperind indicii si solutii de a obtine raspunsurile optime de la copil.
Aflati ce ii face placere copilului si ce anume il blocheaza. Chiar si un non-raspuns este un raspuns. De obicei inseamna ca, cel mic nu se simte comfortabil cu abordarea sau cu stimulii, si instinctiv se indeparteaza pentru a se proteja. Observati cum reactioneaza fata de diferite persoane, locuri si obiecte. Tineti un jurnal sau o inregistrare; veti incepe sa descoperiti tipare ale comportamentului care vor servi ca indicii pentru dumneavoastra. Invatati sa va adaptati la schimbarile de dispozitie ale copilului. Mai mult decat orice, reamintiti-va in fiecare zi ca oricare ar fi raspunsul emotional al copilului, nu inseamna ca ati esuat.
3. Urmati dorinta copilului! Participati alaturi de copil in acele activitati care ii aduc placere- chiar daca par ciudate pentru dumneavoastra.
Pentru a patrunde in lumea copilului este nevoie de abilitati esentiale de parinte –imitati-l si urmati-l. Nu ii cereti, nu il puneti sa faca (“ce culoare este asta?”sau “Cum face vaca?”), si nu controlati jocul. Desi poate suna simplu, nu este! Ca parintii, vrem sa ne simtim mandri de ceea ce stie copilul nostru. Ne simtim bine cand copilul arata ce stie, mai ales in fata altor oameni, pentru ca acestia sa vada ce parinti minunati suntem. Oricum, majoritatea copiilor nu agreaza sa fie exploatati ( ca si adultii, de altfel) iar cand acest lucru se intampla excesiv, copilul cu autism, se poate pur si simplu retrage, sau poate face opusul, protesteaza. Patrunzand cu adevarat in lumea copilului dumneavostra , ii ofera acestuia sentimentul ca pretuiti cu adevarat ceea ce se afla in interiorul sau si nu doar ce vreti sa extrageti de la el. Acest lucru ii spune “sunt incantat de tine, incat am sa stau aici cu tine si am sa observ ce faci, am sa fac alaturi de tine.”
Ca parinti, vom fi intotdeauna incantati de reactiile, raspunsurile copilului fata de intrebarile noastre, dar asteptand prea mult de la el, este posibil sa obtinem efectele inverse. In schimb, fiti alaturi de el si vorbiti-i despre ce faceti. Nu va temeti sa va jucati cu el si sa inventati jocuri si sperati ca la un moment dat si copilul va deveni interesat de dumneavoastra. Daca gradul lui de contientizare a altora este limitat, puteti sa creati situatii de joc astfel incat copilul sa va observe. De exemplu, daca el construieste cu cuburi, puteti sa i le trantiti “intamplator” si apoi sa-l ajutati sa construiasca din nou.
Cei mai multi copii cu autism au anumite interese speciale. Parintii sunt deseori incurajati de catre specialisti sa distraga atentia copilului de la aceste interese, puncte de atractie individuale. Totusi, sa va folositi uneori de acestea, este o modalitate buna de a petrece mai mult timp cu copilul dumneavoastra.
Este deci o linie fina intre a descuraja interesele speciale ale copilului si intre a-i da impresia ca ceea ce il intereseaza pe el nu prezinta niciun interes pentru dumneavoastra. Incurajarea a ceeea ce il intereseaza pe copil poate conduce la o buna legatura emotionala si la intarirea sentimentului ca este pretuit.
4. Sentimentele vorbesc! Numeste sentimentele copilului.
Oricand este posibil, numiti sentimentele pe care copilul le are. Copiii care au capacitatea de a indentifica experientele lor interioare reusesc sa se cunoasca mai bine. Multi copii cu nevoi special intampina dificultati in a intelege conceptele abstracte, iar sentimentele sunt abstracte. Asadar, atunci cand un copil invata despre lume si despre sine, o arie importanta de invatare trebuie sa cuprinda emotiile. Cand impuneti limite si copilul se infurie (arunca cu obiecte, tipa, protesteaza), unul dintre primele lucruri pe care trebuie sa-l faceti este sa numiti emotia pe care el o experimenteaza – “esti foarte suparat cand mami iti spune ca joaca s-a terminat”. Bineinteles ca poate fi nevoie si de alta interventie, dar nu uitati sa numiti acel sentiment pe care il experimenteaza copilul.
5. Laudati pozitiv! Laudati comportamentul adecvat al copilului.
Ca parinti, este usor sa cadem in capcana criticii, mai ales cand suntem coplesiti si ne confruntam cu comportamente problema. Totusi, este important sa ne reamintim principiile comportamentale de baza: oricarui comportament ii acordam atentie –fie ca este atentie pozitiva fie ca este atentie negativa –acel comportament se va intari, intensifica.
Prin urmare, daca criticati si nu laudati, comportamentul pe care il criticati se va intari. Daca laudati de multe ori comportamentul pozitiv, acesta va fi intarit. Uneori ajuta sa va provocati sa laudati copilul la fiecate 2-3 minute. Afirmatii precum :”imi place cum te joci cu jucariile” sau “imi place vocea ta cand ceri prajituri” vor reduce frecventa cu care copilul loveste, arunca, tipa. Vorbiti-i bland copilului, atingeti-l intr-un mod linistitor, lasati-l sa stie ca este iubit si ca merita, de cel putin 100 de ori pe zi!
6. Descoperiti ce anume este special si unic la copilul dumneavoastra si profitati de asta
Copilul dumneavoastra are nevoi speciale si poate fi diferit fata de alti copii, dar este totodata special in felul sau. Este datoria dumneavoastra sa descoperiti ce anume are special. Odata ce descoperiti, profitati de toate oportunitatile pentru a-l lasa sa isi experimenteze unicitatea, felul sau special de a fi. De exemplu, daca ii plac numerele, antrenati-l in activitati unde trebuie sa gaseasca numere, sa le scrie, etc. De fiecare data cand copilul va aduce mandru o “perla” – o bucata de plastilina, un biletel, o hartie, etc. –comportati-va ca si cum ar fi cel mai de pret lucru pe care l-ati primit vreodata. Va puteti simti totusi dezamagiti pentru ca v-ati dori ca ceea ce face copilul sa aiba mai mult sens sau sa fie potrivit cu varsta sa. Cel mai important lucru pe care trebuie sa il invatati este de a mentine un control asupra asteptarilor voastre. Veti invata rapid cand sa cereti mai mult si cand sa puneti stima de sine a copilului mai presus de asteptarile voastre.
7. Cititi semnalele emotionale. Raspundeti nevoii de dependenta a copilului prin a sti cand copilul are nevoie de caldura, apropierea dumneavostra si cand are nevoie sa il lasati sa se dezvolte, sa creasca singur.
Citirea semnalelor emotionale poate fi complicata chiar si cu un copil cu dezvoltare tipica. Este o provocare si mai mare sa citim semnalele emotionale la copiii cu autism. Totusi, multi parinti omit semnalele ce sunt trimise. Ceea ce face situatia si mai grea este vina pe care parintii copiilor cu nevoi speciale o poarta. Acest lucru poate sta in calea unui raspuns intr-o maniera adecvata si astfel copilul poate deveni dependent de dumneavoastra –va avea nevoie de reasigurari sau va vrea sa fie aproape de dumneavoastra. Este o linie fina intre control/supraprotectie si a-l avea sub protectie. Pentru a capata pricepere in acest domeniu, parintii vor trebui sa isi examineze propriile reactii de dependenta si autonomie, fata de copil cat si fata de alte persoane din jurul lor. Trebuie sa aveti mintea deschisa in legatura cu propria persoana, sa fiti in contact cu realitate rugandu-i pe cei din jur sa va ofere feed-back si fiti dispusi sa duceti putin din suferinta copilului, alaturi de acesta, pentru ca el sa se poata dezvolta.
8. Respectati ca interactiunea cu copilul sa fie potrivita cu nivelul sau de dezvoltare fizic si psihic.
De fiecare data cand va adresati copilului si ii stabiliti limite, trebuie sa o faceti intr-o maniera care sa aiba inteles pentru acesta. Aplecati-va atunci cand vorbiti cu el, pentru a fi siguri ca va vede fata. Asigurati-va ca aveti atentia copilului inainte de incepe sa vorbiti cu el, folositi cuvinte de genul :”uita-te la mine” de fiecare data, pentru ca unii copii cu autism nu sunt obisnuiti sa stabileasca contact vizual. Vorbiti cu copilul in functie de nivelul sau de dezvoltare. Pentru cei foarte mici folositi un singur cuvant sau o propozitie simpla. Cerintele trebuie sa fie simple si folositi de fiecare data acelasi cuvinte. De cat mai multe ori, folositi impreuna cu cerinta verbala si indicatii vizuale, insa aveti grija pentru ca uneori este posibil ca un copil sa nu mai aiba nevoie de ele. De exemplu, daca ii dati indicatii verbale si ii si aratati de fiecare data, nu veti sti niciodata daca copilul intelege cu adevarat limbajul verbal sau se bazeaza doar pe indicatiile vizuale pentru a intelege.
Scoateti treptat indicatiile vizuale atunci cand este cazul.
Multi copii cu nevoi speciale au probleme in selectarea si procesarea informatiilor auditive, verbale. Este important sa aflati care sunt diferitele metode de invatare are copilului si sa le rescpectati atunci cand interactionati cu el. Daca va abordati copilul intr-un mod care este prea dificil pentru el, acesta poate deveni frustrat si se poate simti ca si cand nimeni nu intelege modul in care el actioneaza.
9. Asteptati! Nu repetati instructiile
Multi copii cu autism prezinta intarzieri in timpul de raspuns. Creierul lor are nevoie de mai mult timp pentru a inregistra o interactiune si de a decide apoi cum sa raspunda. Invatati sa asteptati raspunsul copilului vostru. Multi parinti – chiar si parinti ai copiilor tipici – au tendinta de a se repeta, ca si cand daca spun instructia de mai multe ori, il vor determina pe copil sa o execute mai repede. Daca el are o procesare intarziata, dandu-i pentru a doua sau a treia oara aceeasi instructie, il intrerupeti si poate deveni confuz, pana la a nu mai raspunde deloc. Pentru copiii cu autism este foarte important sa dam o instructie si sa asteptam aproximativ 30 de secunde inainte de a-i repeta instructia.
De cele mai multe ori, veti descoperi ca, copilul va raspunde adecvat daca ii lasati timpul de care el are nevoie pentru a procesa ceea ce i-ati spus. Apoi, desigur ca il veti lauda, ii veti spune ca e minunat si atunci el se va simti foarte bine si motivat.
10. Cereti ajutor! Cum stiti cand sa cautati ajutor de specialitate.
Simtiti-va liberi sa adresati intrebari, sa clarificati confuzii si sa primiti sfaturi. Inainte de a merge la un specialist puteti face o lista cu toate intrebarile dumneavoastra, pentru a fi siguri ca nu uitati nimic. Veti sti cand este nevoie sa cautati ajutor de specialitate pentru copilul dumenavostra fiind atenti la urmatoarele simptome/comportamente: schimbari bruste si inexplicabile de dispozitie; accese de furie, schimbari in rutina de somn sau in programul de masa, comportamente usor regresive ( dependenta, anxietate de separare), o lipsa generala de motivatie sau entuziasm fata de orice, sau orice alte comportamente care dumneavostra nu vi se par in regula.
Va cunoasteti copilul mai bine decat oricine si aveti instincte bune in legatura cu ce este ”normal” pentru el si ce nu. Urmati-va instinctele si nu va temeti sa cereti ajutor. Facand acest pas, puteti asigura un viitor pozitiv pentru copil si pentru dumneavostra.