Bucuresti - Telefon: 0721.753.779 | 0721.624.854

Str. Ostasilor nr. 7 , sector 1, Bucuresti Locatie

Ploiesti - Telefon: 0722.679.520 | 0726.170.006

Training de toaleta

TRAINING-UL DE TOALETA

Training-ul de toaleta este foarte important, copilul avand sanse mult mai mari de integrare in comunitate. Plus ca, multi copii nu pot face anumite programe tocmai din cauza faptului ca inca nu au training-ul de toaleta.
Este esential sa astepti momentul in care copilul sa fie pregatit pentru acest training.
De cele mai multe ori suntem tentati sa grabim procesul, sa nu trecem prin toate etapele. De asemenea, nu prea e recomandat sa incepi training-ul de toaleta cu un copil de 2 ani. Acest lucru poate crea frustrari mari atat pentru parinti dar si pentru copil.
Copiii se pregatesc pentru a face la toaleta prin OBSERVATIE, ce survine natural. Copiii cu autism nu au capacitatea de a invata asa de repede prin observatie, astfel ca uneori pur si simplu trebuie sa astepti pana ce copilul va fi pregatit sa invete asta (facand alte programe care il ajuta sa-si dezvolte abilitatile de imitatie).

CAND ESTE GATA COPILUL PT. TRAINING-UL DE TOALETA

Media de varsta a copiilor FARA autism de a invata sa foloseasca toaleta este de 2 ani si 6 luni. In consecinta, nici n-ar trebui sa luam in considerare training-ul de toaleta pana la aceasta varsta.
Inainte de a incepe programul de toaleta trebuie sa luam in considerare urmatorii factori:
Copilul trebuie sa fie apropiat de varsta cronologica de 2 ani si 6 luni. dar si varsta mentala trebuie sa fie de cel putin 2 ani si 6 luni.
E importanta varsta, pt.ca la aceasta varsta copilul dvs. este capabil sa-si mentina urina in vezica timp de 60-90 minute si ca poate sa recunoasca senzatia de “vezica plina”.
Copilul trebuie sa aiba constiinta faptului ca urmeaza sa urineze (un copil tipic, se uita la adultii din jur inainte sa elimine sau imediat dupa aceea, sau le arata ca este ud).
Problemele de complianta, comportamentele stereotipe si problematice trebuie sa fie minime. Prezenta problemelor de comportament interfereaza cu training-ul de toaleta.
Copilul trebuie sa aiba abilitatea de a sta pe scaunul de toaleta cel putin 15 minute incontinuu. (daca copilul nu poate coopera atunci nu este pregatit inca pentru a invata sa foloseasca toaleta).
Autostimularile nu trebuie sa-l impiedice sa stea pe toaleta, sau sa se concentreze la ce face (in momentul autostimularii, copilul nu mai simte nevoia de a merge la toaleta, fiindca este foarte prins in ceea ce-i place..)
DACA scopul este sa invete sa foloseasca INDEPENDENT toaleta, atunci copilul trebuie sa poata sa o localizeze independent sau sa comunice nevoia de a merge la baie.

ECHIPAMENTUL
Nu se recomanda folosirea olitei, cel mai bine este sa invete direct la toaleta, ideea este sa invete sa elimine in orice toaleta. Uneori prezenta unei olite poate impiedica demersul training-ului de a-l invata pe copil ca poate sa faca in orice toaleta.
Este recomandat folosirea unui colac de toaleta, din acela pentru copii ca sa-i ofere un oarecare comfort copilului.
Uneori e necesar sa aveti si un scaunel (pentru ca copilul sa se poata aseza singur pe toaleta cu ajutorul scaunelului).
In primul rand trebuie sa invatati copilul cum sa se aseze comod pe toaleta (asezandu-i picioarele in forma de “V” deschis –pentru stabilitate si comfort).

In cazul baietilor este NECESAR sa va asigurati ca urina cade in toaleta si nu pe pantaloni sau pe dvs. Atat baietii cat si fetele trebuie sa inceapa prin a invata sa urineze din SEZUT.Dupa ce baietii invata sa foloseasca toaleta astfel, vor fi invatati sa urineze si din picioare. Este usor sa-l inveti sa urineze din picioare, este suficient sa vada la tatal sau fratele lui cum face asta. De asemenea, cand il veti invata sa urineze din picioare pe baietelul dvs. este de preferat sa-l invatati sa nu-si dea pantalonii jos de tot, astfel veti evita situatiile neplacute ce pot aparea in toaletele publice.

ORARUL training-ului de toaleta

avand un orar e cel mai usor mod de a incepe training-ul de toaleta.
-avand un orar inseamna ca sunteti direct RESPONSABILI de acest program (este primul pas in dezvoltarea independentei copilului dvs.)
Uneori se intampla sa apara dependenta copilului de persoana care il duce la baie ( o sa astepte mereu sa il duca cineva la baie) – astfel ca va trebui, in timp, sa reduceti treptat ajutorul.
SCOPUL orarului este acela de a-l invata pe copil sa elimine in momentul in care este pus pe toaleta si sa se abtina in rest.

Este recomnadat sa incepeti prin a-l duce pe copil la baie din 90 in 90 de minute.
Daca apare situatia in care sa faca pe el in acest interval de timp, va trebui sa scurtati intervalul urmator. Deci, data viitoare il veti duce din 60 in 60 de minute. O data ce a eliminat in toaleta, va reintoarceti la intervalul de timp de 90 minute.

O greseala frecventa este aceea DE A DUCE COPILUL PREA DES la toaleta (ex. din 30 in 30 min.). Pentru ca astfel, e foarte probabil sa nu apuce sa aiba vreun accident – si daca nu are accidente nu va invata sa se abtina. Scopul este acela de a-l invata pe copil sa se abtina. Abtinandu-se, va exersa controlul asupra vezicii urinare si astfel va fi pregatit pentru a merge independent la toaleta.
De cele mai multe ori, copilul incepe sa se duca singur la toaleta in momentul cand invata ca acolo e locul unde trebuie sa elimine, si in momentul in care dobandeste control sfincterian.

Alta greseala este aceea de a duce copilul la baie cand ni se pare ca da semne ca ar vrea sa elimine. Acest lucru va crea dependenta de dvs. si nu va mai fi motivat sa invete sa se duca singur. Si neavand un orar (ducandu-l ori de cate ori vi se pare ca ar avea nevoie), deci fiind inconsecvent va invata mult mai greu cand trebuie sa se duca si cand nu.

DECI, cand este timpul pentru toaleta il duci, il asezi si il recompensezi des (din 3 in 3 minute). Poti sa ii canti, sa-i citesti povesti sau sa ii dai jucarii. Este important totusi, sa nu fie atat de implicat in joc incat sa uite pentru ce se afla pe toaleta.
In momentul in care urineaza ar fi bine sa aveti pregatite niste recompense speciale, pe care sa le pastrati DOAR pentru acest moment. Trebuie sa faceti un mare eveniment din asta.
Dupa ce a eliminat il lasati sa coboare de pe toaleta si sa continue activitatea de dinainte. Dupa 90 de minute il aduceti iar la toaleta. DACA sta pe toaleta 15 min fara sa urineze, il lasati sa plece DAR il reintoarceti in alte 60 min.

CAND un copil are un ACCIDENT (face pe el) se foloseste urmatoarea procedura:

trebuie sa va ajute cat se poate de mult la curatarea locului unde a urinat. Nu trebuie sa o faceti ca pe o pedeapsa, DOAR ca sa experimenteze consecinta faptului ca a facut pe el.
Unor copii li se poate parea amuzanta partea cu stransul, astfel ca, in cazul lor nu veti folosi metoda asta, pentru ca va fi ca o recompensa pentru ei (si in nici un caz nu vrem sa recompensam asta).
TREBUIE sa fiti neutri din punct de vedere emotional. NU trebuie sa pareti dezamagiti de accident. Copilul dvs, va invata la fel de mult din accidente cat va invata si din succese.
Daca copilul experimenteaza prea multe accidente, inseamna ca trebuie sa scurtati intervalul de mers la toaleta. Cand se inmultesc succesele, reveniti la orarul obisnuit.
O DATA CE ATI INCEPUT TRAINING-UL DE TOALETA, NICIODATA NU-I MAI PUNETI COPILULUI SCUTECE , DECAT NOAPTEA

si eventual in timpul somnului de dupa-masa. Chiar cand ple cati de acasa n-ar mai trebui sa-i puneti scutec. ALTFEL, veti crea confuzie si nu veti fi CONSECVENTI, ceea ce va fi in detrimentul training-ului.

MARIREA INTERVALULUI DE TIMP
In momentul in care copilul dvs. ajunge in faza in care sa aiba un singur accident pe zi, incepeti sa MARITI intervalul de timp la care il duceti la toaleta. In mod normal, ar trebui adaugate 15-30 minute in plus.
SCOPUL este acela de a-l face pe copil sa inceapa sa se duca singur la baie, si de obicei functioneaza.

MODELAREA INDEPENDENTEI

In loc de a-l pune pe toaleta, il pui LANGA toaleta (dezbracat) – continui sa-l recompensezi la fiecare 3 minute pt. ca sta cuminte. Apoi il pui mai departe de toaleta( dezbracat) si tot asa…pana cand va ajunge sa se dezbrace singur si sa se aseze pe toaleta.
Daca are un accident urmezi procedura care se aplica in acest caz.
ESTE FOARTE IMPORTANT SA NU-L PROMPTEZI SA MEARGA LA BAIE !!!!!!
Chiar daca il vezi ca e pe cale sa se scape pe el, rezista tentatiei si NU il ajuta, pentru ca astfel va deveni dependent de tine si va invata mult mai greu s-o faca singur.
In timpul procesului de invatare trebuie sa ai f. multa RABDARE.