SCALA dezvoltarii limbajului tipic este prezentata mai jos.
Nu toti copiii se dezvolta exact in ritmul descris in aceasta scala, totusi, citind-o vei sti la ce sa te astepti de la copilul tau.
Daca in urma consultarii acestei scale constati ca cel mic are o intarziere semnificativa in dezvoltarea limbajului, trebuie sa discuti cu pediatrul tau despre ingrijorarile tale.
SCALA DE DEZVOLTARE A LIMBAJULUI
Varsta copilului
6 luni
– Vocalizeaza cu intonatie
– Raspunde la nume
– Raspunde la vocile oamenilor fara a primi si alte indicii vizuale, intorcandu-si capul si ochii
– Raspunde adecvat unei tonalitati prietenoase si unei tonalitati furioase
12 luni
– Foloseste unul sau mai mule cuvinte cu inteles (poate fi o rima dintr-un cantec)
– Intelege instructiuni simple, mai ales daca I se ofera si un indiciu vocal sau fizic
– Practica inflexiuni ale vocii
– Constientizeaza valoarea sociala a vorbirii
18 luni
– Are un vocabular de aproximativ 5-20 de cuvinte
– Vocabularul este format in mare parte din substantive
– Putina echolalie (repeta un cuvant sau o fraza iar si iar)
– Jargonofazie cu continut emotional
– Este capabil sa urmeze comenzi/instructiuni simple
24 luni
– Poate numi un numar de obiecte comune, din mediul lui inconjurator
– Poate folosi cel putin 2 prepozitii, de obicei una dintre aestea: in, pe, sub
– Combina cuvinte in propozitii scurte, de obicei combinatii substantiv-verb, lungimea medie a propozitiei fiind de 1,5 cuvinte
– Aproximativ 2/3 din ce spune copilul trebuie sa fie inteligibil
– Vocabularul sa cuprinda 150-300 cuvinte
– Ritmul si fluenta vorbirii sunt de obicei sarace
– Volumul vocii si tonalitatea inca nu sunt foarte bine controlate
– Poate folosi corect 2 pronume: eu, mie, tu, desi eu si mie sunt deseori confundate
– “A mea”, “al meu” incep sa apara
– Raspunde la comenzi, ca: “arata-mi ochii tai (nasul, gura, parul)
36 luni
– Foloseste pronumele: “eu, tu, meu” corect
– Foloseste cateva forme de plural si verbe la modul trecut
– Cunoaste cel putin 3 prepozitii, de obicei: “ in, pe, sub”
– Cunoaste partile corpului si le poate arata daca nu le poate inca numi
– Utilizeaza cu usurinta propozitii din 3 cuvinte
– Cunoaste cca.900-1000 de cuvinte
– Aprox. 90% din ce spune copilul ar trebui sa fie inteligibil
– Incep sa predomine verbele
– Intelege intrebari simple legate de mediul si activitatile sale
– Face asocieri intre experientele sale, actioneaza cu motiv
– Capabil sa raspunda la intrebari de genul: “ce faci cand ti-e foame/sete/somn/frig?”
– Este capabil sa-s spuna sexul, numele si varsta
– Nu se asteapta de la el sa raspunda la toate intrebarile, chiar daca el intelege ce vrem de la el
48 luni
– Cunoaste denumirea animalelor familiare
– Poate folosi cel putin 4 prepozitii sau poate demonstra intelegerea lor cand I se dau instructiuni
– Numeste obiecte comune din carti cu poze sau reviste
– Cunoaste una sau mai multe culori
– Poate repeta 4 cifre cand I se rostesc rar
– Poate, de obicei sa repete cuvinte formate din 4 slabe
– Demonstreaza ca intelege notiunile de: “peste” si “sub”
– Majoritatea vocalelor, diftongilor si consoanelor “p,b, m,n” sunt bine stabilite
– Extinderea verbalizarii in timp ce desfasoara activitati
– Intelege concepte ca: mai lung, mai mare cand i se prezinta contrastul
– Urmeaza instructiuni simple, chiar daca obiectul cerintei nu se afla in aria lui vizuala
– Repeta multe cuvinte, fraze, silabe si chiar sunete
60 luni
– Poate folosi spontan multe cuvinte descriptive, atat adjective cat si adverbe
– Cunoaste antonimele comune: mare-mic, tare-incet, greu-usor etc.
– Cunoaste conceptul de numar pana la 4 sau mai mult
– Poate numara pana la 10
– Vorbirea ar trebui sa fie complet inteligibila, chiar daca exista probleme de articulare a cuvintelor
– Ar trebui sa foloseasca toate vocalele si consoanele
– Ar trebui sa poata repeta propozitii lungi, de 9 cuvinte
– Ar trebui sa poata defini obiectele comune, in functie de utilitatea acestora (palarie, pantof, scaun)
– Ar trebui sa urmeze comenzi compuse din 3 parti, fara intrerupere
– Ar trebui sa-si stie varsta
– Ar trebui sa aiba conceptul de timp: dimineata, dupa-masa, noaptea, ziua, mai tarziu, dupa, in timp ce, maine, ieri, azi
– Ar trebui sa foloseasca propozitii destul de lungi si ar trebui sa foloseasca catev apropoziti compuse sau complexe
– Vorbirea ar trebui sa fie corecta din punct de vedere gramatical
6 ani
In plus fata de celelalte consoane, ar trebui sa stapaneasca sunetele: ge, gi, j, t, s, z, v
Ar trebui sa aiba conceptul de numar pana la 7
Vorbirea ar trebui sa fie complet inteligibila si sa aiba utilitate sociala
Ar trebui sa poata povesti o poveste .
Trebuie sa inteleaga cauzalitatea – ce se intampla daca….
7 ani
Ar trebui sa stapaneasca sunetele s-z, r.
Ar trebui sa poata citi cuvinte si propozitii simple .
Sa poata povesti cu detalii ce s-a intamplat la scoala, in parc etc.
8 ani
Ar trebui sa stapaneasca folosirea pluralului.
Sa participe si sa inteleaga discutiile purtate intre adulti.
Intelege normele sociale.
Poate intelege notiunea timpului.