SCALA dezvoltarii limbajului tipic este prezentata mai jos.
Nu toti copiii se dezvolta exact in ritmul descris in aceasta scala, totusi, citind-o vei sti la ce sa te astepti de la copilul tau.
Daca in urma consultarii acestei scale constati ca cel mic are o intarziere semnificativa in dezvoltarea limbajului, trebuie sa discuti cu pediatrul tau despre ingrijorarile tale.
SCALA DE DEZVOLTARE A LIMBAJULUI

Varsta copilului
6 luni
– Vocalizeaza cu intonatie
– Raspunde la nume
– Raspunde la vocile oamenilor fara a primi si alte indicii vizuale, intorcandu-si capul si ochii
– Raspunde adecvat unei tonalitati prietenoase si unei tonalitati furioase
12 luni
– Foloseste unul sau mai mule cuvinte cu inteles (poate fi o rima dintr-un cantec)
– Intelege instructiuni simple, mai ales daca I se ofera si un indiciu vocal sau fizic
– Practica inflexiuni ale vocii
– Constientizeaza valoarea sociala a vorbirii

18 luni
– Are un vocabular de aproximativ 5-20 de cuvinte
– Vocabularul este format in mare parte din substantive
– Putina echolalie (repeta un cuvant sau o fraza iar si iar)
– Jargonofazie cu continut emotional
– Este capabil sa urmeze comenzi/instructiuni simple

24 luni
– Poate numi un numar de obiecte comune, din mediul lui inconjurator
– Poate folosi cel putin 2 prepozitii, de obicei una dintre aestea: in, pe, sub
– Combina cuvinte in propozitii scurte, de obicei combinatii substantiv-verb, lungimea medie a propozitiei fiind de 1,5 cuvinte
– Aproximativ 2/3 din ce spune copilul trebuie sa fie inteligibil
– Vocabularul sa cuprinda 150-300 cuvinte
– Ritmul si fluenta vorbirii sunt de obicei sarace
– Volumul vocii si tonalitatea inca nu sunt foarte bine controlate
– Poate folosi corect 2 pronume: eu, mie, tu, desi eu si mie sunt deseori confundate
– “A mea”, “al meu” incep sa apara
– Raspunde la comenzi, ca: “arata-mi ochii tai (nasul, gura, parul)

36 luni
– Foloseste pronumele: “eu, tu, meu” corect
– Foloseste cateva forme de plural si verbe la modul trecut
– Cunoaste cel putin 3 prepozitii, de obicei: “ in, pe, sub”
– Cunoaste partile corpului si le poate arata daca nu le poate inca numi
– Utilizeaza cu usurinta propozitii din 3 cuvinte
– Cunoaste cca.900-1000 de cuvinte
– Aprox. 90% din ce spune copilul ar trebui sa fie inteligibil
– Incep sa predomine verbele
– Intelege intrebari simple legate de mediul si activitatile sale
– Face asocieri intre experientele sale, actioneaza cu motiv
– Capabil sa raspunda la intrebari de genul: “ce faci cand ti-e foame/sete/somn/frig?”
– Este capabil sa-s spuna sexul, numele si varsta
– Nu se asteapta de la el sa raspunda la toate intrebarile, chiar daca el intelege ce vrem de la el

48 luni
– Cunoaste denumirea animalelor familiare
– Poate folosi cel putin 4 prepozitii sau poate demonstra intelegerea lor cand I se dau instructiuni
– Numeste obiecte comune din carti cu poze sau reviste
– Cunoaste una sau mai multe culori
– Poate repeta 4 cifre cand I se rostesc rar
– Poate, de obicei sa repete cuvinte formate din 4 slabe
– Demonstreaza ca intelege notiunile de: “peste” si “sub”
– Majoritatea vocalelor, diftongilor si consoanelor “p,b, m,n” sunt bine stabilite
– Extinderea verbalizarii in timp ce desfasoara activitati
– Intelege concepte ca: mai lung, mai mare cand i se prezinta contrastul
– Urmeaza instructiuni simple, chiar daca obiectul cerintei nu se afla in aria lui vizuala
– Repeta multe cuvinte, fraze, silabe si chiar sunete

60 luni
– Poate folosi spontan multe cuvinte descriptive, atat adjective cat si adverbe
– Cunoaste antonimele comune: mare-mic, tare-incet, greu-usor etc.
– Cunoaste conceptul de numar pana la 4 sau mai mult
– Poate numara pana la 10
– Vorbirea ar trebui sa fie complet inteligibila, chiar daca exista probleme de articulare a cuvintelor
– Ar trebui sa foloseasca toate vocalele si consoanele
– Ar trebui sa poata repeta propozitii lungi, de 9 cuvinte
– Ar trebui sa poata defini obiectele comune, in functie de utilitatea acestora (palarie, pantof, scaun)
– Ar trebui sa urmeze comenzi compuse din 3 parti, fara intrerupere
– Ar trebui sa-si stie varsta
– Ar trebui sa aiba conceptul de timp: dimineata, dupa-masa, noaptea, ziua, mai tarziu, dupa, in timp ce, maine, ieri, azi
– Ar trebui sa foloseasca propozitii destul de lungi si ar trebui sa foloseasca catev apropoziti compuse sau complexe
– Vorbirea ar trebui sa fie corecta din punct de vedere gramatical

6 ani
In plus fata de celelalte consoane, ar trebui sa stapaneasca sunetele: ge, gi, j, t, s, z, v
Ar trebui sa aiba conceptul de numar pana la 7
Vorbirea ar trebui sa fie complet inteligibila si sa aiba utilitate sociala
Ar trebui sa poata povesti o poveste .
Trebuie sa inteleaga cauzalitatea – ce se intampla daca….

7 ani
Ar trebui sa stapaneasca sunetele s-z, r.
Ar trebui sa poata citi cuvinte si propozitii simple .
Sa poata povesti cu detalii ce s-a intamplat la scoala, in parc etc.

8 ani
Ar trebui sa stapaneasca folosirea pluralului.
Sa participe si sa inteleaga discutiile purtate intre adulti.
Intelege normele sociale.
Poate intelege notiunea timpului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *