”Treizeci de ani de cercetare demonstreaza eficacitatea aplicarii metodelor comportamentale în reducerea comportamentelor neadecvate si pentru cresterea comunicarii, a învatarii si a comportamentelor sociale adecvate”. (citat dintr-un raport publicat de Ministerul sanatatii al SUA, 1999)
ABA este procesul aplicarii sistematice al interventiilor bazate pe principiile teoriei invatarii, in scopul de a imbunatati considerabil comportamente sociale semnificative si demonstrand ca interventiile aplicate sunt responsabile pentru aceasta imbunatatire a comportamentului.
Comportamentele sociale semnificative includ: comunicarea, abilitatile de socializare, abiliatile academice, citirea si abilitatile adaptative de zi cu zi (cum sunt: abilitatile de motricitate fina si grosiera, ingrijirea corporala – igiena, alimentatia, imbracatul, abilitatile casnice si abilitatile legate de munca).
Ce urmarim prin aplicarea interventiei comportamentale:
– imbunatatirea comportamentelor dorite (ex.: sa mareasca timpul petrecut intr-o sarcina, sa imbunatateasca socializarea) si sa dezvolte noi abilitati (ex.: abilitati intalnite in viata de zi cu zi, abilitati de comunicare sau abilitati sociale);
– mentinerea comportamentelor (ex.: auto-controlul si procedurile de auto-monitorizare pentru a mentine si generaliza abilitati sociale ce tin de locul de munca);
– generalizarea sau transferarea unui comportament sau unui raspuns dintr-o situatie in alta (ex.: realizarea aceleiasi sarcini in locatii diferite, cu persoane diferite etc.);
– restrictionarea sau reducerea conditiilor in care apar comportamentele problema (ex. : modificarea mediului in care invata copilul);
– reducerea comportamnetelor problema (ex.: stereotipii, auto-vatamare, agresivitate).