Bucuresti - Telefon: 0721.753.779 | 0721.624.854

Str. Ostasilor nr. 7 , sector 1, Bucuresti Locatie

Ploiesti - Telefon: 0722.679.520 | 0726.170.006

Cum comunica copiii

 Cum comunica copiii.

Plansul continua sa fie modalitatea principala de comunicare timp de multe luni. In afara de a-si anunta parintii ca au nevoie de ceva, pot plange si cand se simt coplesiti de toate sunetele si imaginile lumii inconjuratoare.

Uneori copii pot plange fara motiv aparent. Atat timp cat copilul dumneavoastra nu este bolnav sau ranit nu va lasati descurajati daca acesta plange si nu il puteti consola in niciun fel.

Copilul va reactiona la auzul vocii dumneavoastra si se va linisti, va zambi sau se va manifesta prin miscarea mainilor si picioarelor. Copii de aceasta varsta incep sa zambeasca in mod regulat la mama si tata dar pot avea nevoie de timp sa se obisnuiasca cu alte persoane familiare precum bunicii. Copilul poate sa nu zambeasca sau se manifeste prietenos cu strainii.

Bebelusii isi descopera acum abilitatile de vocalizare. In curand veti avea o masinarie de gangurit. Unii copii incep sa articuleze unele vocale precum ”ah-ah” si ”oh-oh” la o varsta de doua luni.

Copilul va va vorbi cu o varietate de sunete, copilul va va zambi si va astepta un raspuns sau va va raspunde zambetelor cu al sau. Bratele si picioarele copilului se vor misca si palmele acestuia se vor deschide. Copilul va va imita pana si expresiile faciale.

Ce trebuie sa fac

Copilului ii va placea sa va auda vocea asa ca vorbiti, ganguriti si murmurati pe parcursul acestor cateva luni. Raspundeti-i intr-un mod entuziast la zambetele si ganguritul acestuia. Spuneti-i copilului la ce se uita sau ceea ce faceti. numiti obiecte familiare pe masura ce le atingeti sau aduceti-le copilului.

Avantajul special al propriului limbaj al copilului este de a purta o conversatie. Daca va auziti copilul scotand un sunet, reproduceti-l si asteptati-l pe acesta sa produca un altul. Va veti invata copilul lectii importante despre tonalitate, ritm in conversatia cu alte persoane.

De asemenea ii transmiteti mesajul ca este important si demn de luat in seama. Nu-l intrerupeti sau nu va uitati in alta parte atunci cand copilul vorbeste – aratati-i ca sunteti interesat pentru ca cel mic sa aiba incredere in dvs.

Copii de aceasta varsta se pare ca raspund cel mai bine la vocile feminine – cea care este asociata cu linistea si hranirea. Acesta este motivul pentru care unii oameni isi vor subtia tonalitatea vocii in mod voit atunci cand vorbesc cu copii. Acest lucru este in regula – studiile au aratat ca ”limbajul bebelusilor” nu intarzie dezvoltarea vorbirii – dar amestecati si cateva cuvinte spuse intr-o tonalitate normala. Poate parea timpuriu dar puneti astfel bazele primului cuvant al copilului dvs.

Cateodata copii nu au dispozitia necesara pentru vocalizare si verbalizare – chiar si bebelusii au nevoie de spatiul propriu si de o pauza de la toti stimulii din mediul inconjurator. Bebelusii se pot intoarce, inchide ochii sau sa devina mofturosi si irascibili. Daca se intampla acest lucru lasati-l pe micut in pace sau incercati doar sa-l tineti in brate.

Pot exista momente cand i-ati indeplinit toate necesitatile dar acesta continua sa planga. Nu intrati in panica – copilul poate fi supra stimulat, poate avea o deranjare gastrica sau poate avea prea multa energie care trebuie risipita printr-o partida buna de plans.

Este ceva obisnuit pentru copii sa fie mofturosi cam in aceeasi perioada a zilei, de obicei seara si spre miezul noptii. Cu toate ca toti copiii plang si sunt mofturosi, atunci cand un bebelus care este sanatos plange mai mult de trei ore pe zi, mai mult de trei zile pe saptamana, pentru cel putin trei saptamani consecutiv poate da semne de colici. Aceasta conditie poate fi suparatoare dar vestea buna este ca dureaza o perioada scurta de timp – majoritatea copiilor o depasesc pana la varsta de trei luni.

Incercati sa va alinati copilul. Unii copii se linistesc prin miscare precum leganarea sau sa fie plimbati inainte si inapoi prin camera, in timp ce altii raspund la sunete precum muzica lenta sau chiar zumzaitul unui aspirator. Poate dura ceva timp pentru a gasi ceea ce-l linisteste pe copilul dumneavoastra in aceste momente mai dificile.

Vorbiti cu doctorul dumneavoastra daca aveti impresia ca cel mic plange pentru perioade de timp neobisnuite sau daca plansul va suna ciudat. Doctorul va poate linisti sau poate cauta o cauza medicala pentru starea copilului dumneavoastra. Cel mai probabil copilul nu are nimic iar acest lucru va poate linisti si va puteti relaxa atunci cand copilul dumneavoastra este suparat.

Copii ating urmatoarele praguri de dezvoltare a comunicarii in aceasta perioada:

–         sunt atenti la fete si imprejurimi;

–         zambesc la sunetul vocii parintilor;

–         zambesc la contactele sociale;

–         incep sa gangureasca;

–         imita unele sunete sau expresii faciale.

Tineti minte ca cei mici comunica la intervale diferite, precum si ca se maturizeaza diferit. De obicei nu exista motive de ingrijorare, dar discutati cu doctorul daca cel mic nu atinge aceste praguri de dezvoltare.

 4-7 luni

Cercul de sunete al copilului se largeste precum si expresiile faciale cu multe zambete, rasete si gangureli. Copilul incepe sa imite sunete, o abilitate importanta in invatarea limbajului.

Cum comunica

Copiii de aceasta varsta incep sa experimenteze sunetele pe care le pot produce. Copilul dumneavoastra va petrece mai mult timp gangurind si invatand sa imite sunete. Acestea sunt primele tentative ale copilului de a vorbi si trebuie incurajate cat de mult posibil.

Daca ascultati cu atentie veti observa tonul vocii copilului ridicandu-se si coborand ca si cand ar pune o intrebare sau ar face o afirmatie. Copilul va folosi si alte sunete in afara de plans pentru a va atrage atentia si pentru a-si exprima starile.

Copilul incepe sa inteleaga fundamentele comunicarii prin limbaj. Inainte copilul va intelegea prin tonalitatea vocii, tonalitatile de alint erau linistitoare, cele agitate ii spuneau ca ceva nu este in regula.

Acum, copilul dumneavoastra, incepe sa distinga componentele vorbirii dumneavoastra si poate distinge sunete diferite si modul cum cuvintele alcatuiesc propozitii. In aceasta perioada copiii invata sa raspunda la propriul nume, fac pauza atunci cand aud cuvantul „Nu” si vor incepe sa asocieze cuvinte cu obiectele familiare.

Ce ar trebui sa fac

Copiilor de aceasta varsta le plac jocurile verbale si interactiunea. Cel mic va fi incantat cand ii imitati propriile gangureli. Imitati-i sunetele si urmati-le cu cuvinte simple care contin aceleasi sunete.

Purtati conversatii cu copilul si asteptati o pauza in gangureala acestuia pentru a-i raspunde. Acest du-te vino ale conversatiilor va produce primele cuvinte si conversatii in lunile ce vor urma. Puneti-i intrebari copilului dumneavoastra si raspundeti-i cu entuziasm la raspunsurile acestuia.

Introduceti-i copilului cuvinte simple care se aplica vietii de zi cu zi. Spuneti pe nume persoanelor, obiectelor si activitatilor familiare. Copii pot intelege cuvintele cu mult inainte sa le poata verbaliza asa ca folositi cuvinte adevarate si reduceti treptat limbajul bebelusilor.

Atunci cand vorbiti cu copilul, reduceti ritmul vorbirii si accentuati cuvintele simple – de exemplu spuneti „Vrei o jucarie? E jucaria ta” in timp ce ii aratati acestuia jucaria. Asteptati apoi un raspuns. Urmandu-va cuvintele cu momente de pauza il va incuraja pe copil sa verbalizeze si-l va invata ca o conversatie implica interactiune.

Ar trebui sa-mi fac griji?

La sfarsitul lunii a saptea copii ar trebui sa:

–         raspunda la propriul nume;

–         raspunda la sunete cu cele proprii;

–         gangureasca repetitiv consoane;

–         sa imite sunete.

Tineti minte ca exista o plaja larga de normalitate pentru copii de aceasta varsta. Daca aveti nelinisti in ceea ce priveste dezvoltarea limbajului sau auzul copilului adresati-va medicului.

8-12 luni

In aceste luni, copilul dumneavoastra ar putea spune „mama” sau „tata” pentru prima data si va comunica prin limbaj corporal precum sa arate spre obiecte si prin miscarea capului.

Copilul va fi mult mai atent la gesturile si cuvintele dumneavoastra si va incerca din rasputeri sa le imite asa ca fiti atenti la ceea ce spuneti.

Cum comunica

Copiii de aceasta varsta isi testeaza abilitatile verbale pentru a se pregati pentru marele debut in vorbire. De la a ganguri siruri repetitive de consoane precum „bahbahbah” vor incepe sa produca silabe ce pot fi recunoscute precum „ga”, „ba” si „da”. Prin observarea fericirii parintilor la auzul gangurelilor „tata” sau „mama” acestia vor invata sa asocieze cuvintele cu intelesul acestora.

Chiar inainte sa inceapa sa vorbeasca, copiii vor comunica prin gesturi – vor arata spre obiecte sau persoane, vor misca capul in semn de „Nu” sau vor face cu mana in semn de „la revedere” – toate acestea demonstreaza abilitatea lor de a comunica, intelege si de a raspunde limbajului.

Veti sti ca intelege ceea ce ii comunicati atunci cand, de exemplu, il intrebati „Unde e tati?” iar cel mic isi va indrepta privirea catre acesta sau daca aratati spre si ii spuneti „unde e mingea albastra?” iar acesta se va indrepta catre minge. Copilul trebuie sa raspunda la propriul nume si sa reactioneze la auzul unui „NU” spus cu fermitate.

La sfarsitul primului an copilul va putea sa urmeze instructiuni simple – „fa cu mana”, sa se joace v-ati ascunselea, sa spuna „mama” si „tata” si sa gangureasca cu inflexiunile specifice vorbirii.

Ce ar trebui sa fac?

Continuati sa vorbiti cu copilul folosind nume si jocuri de cuvinte repetitive. Cereti-i copilului sa arate spre obiecte familiare si intrebati-l, de exemplu, „unde e cana?” sau aratati spre o minge si intrebati-l „ce e aia?”. Faceti o pauza inainte sa-i dati si raspunsul. In curand copilul va arata spre minge si-i va ganguri numele ca si cand ar pune o intrebare.

Numirea obiectelor pe parcursul zilei intareste mesajul ca toate lucrurile poarta un nume. De la laptele de dimineata la ursuletul preferat seara, numirea obiectelor familiare il vor ajuta pe cel mic sa invete cum se numesc si sa inmagazineze informatia pentru momentul in care acesta va putea sa le pronunte.

Faceti invatatul o experienta ce implica tot corpul. Atingeti degetele copilului atunci cand pronuntati cuvantul deget sau aratati spre propria ureche atunci cand spuneti urechea lui mami. Stati cu fata la copil atunci cand ii vorbiti ca acesta sa poata vedea expresiile faciale si miscarea buzelor.

Introduceti muzicalitate in vorbire si cantati-i copilului pentru a incuraja dezvoltarea limbajului. Prin ascultarea cuvintelor, copiii invata sa le recunoasca si sa le repete. Introduceti si gesturi ale mainilor in comunicare si variati tempo-ul si intensitatea cantecelor pentru a-i mentine captata atentia. Copiii raspund si la jocuri de cuvinte ceea ce le arata cat de distractiv poate fi limbajul.

Cititi-i copilului din carti mari si colorate si incurajati-l sa intoarca paginile. Acordati-i sansa sa citeasca si sa raspunda intrebarilor.

Ar trebui sa-mi fac griji?

La 12 luni copilul ar trebui sa:

–         raspunda la „nu”;

–         urmeze indicatii simple;

–         sa foloseasca gesturi simple si sa dea din cap;

–         sa spuna „mama” sau „tata”.

Cand vine vorba de limbaj, plaja normalitatii este destul de vasta. Daca sunteti ingrijorat in ceea ce priveste dezvoltarea limbajului si a comunicarii la copilul dumneavoastra, adresati-va medicului.